Mariopark

De zomerschool ging naar het Mariopark, een waterpretpark, vandaag. Glijbanen. Veel, hoge en enge glijbanen, zout water, golfbad, jacuzzi, massage stralen, ligbedden, cafetarias, souvenirswinkels, Winnie de Pooh in het echt, en Spiderman ook...

Toen ik uitgewerkt was ging ik er heen want de ouders mochten ook mee. Met de andere kinders wat rond gepoedeld en naar Fran gekeken die van de kinderglijbanen af ging. Maar daar waren die hoge enge glijbanen... die trokken. Daar waagden de juffen zich niet aan maar mama wel...

Eerst togen we naar de vier heel hoge glijbanen naast elkaar. Je moest met je benen over elkaar en je armen gevouwen voor je borst liggend naar beneden. Toen we boven waren was het toch wel heel erg hoog. Ik moest eerst en beneden Fran opvangen die op de baan naast mij even later losgelaten werd door een badjuf. Het is zo'n glijbaan die zo hoog is dat je tijd hebt om te denken voordat je beneden bent. En hard dat het ging!!! Ik dacht onderweg:'O o als Fran maar niet heel erg bang is geworden, dit wil hij vast nooit meer'. Ik plonste beneden in het zwembad en een halve minuut later Fran ook. 'Nog een keer!!' riep hij. Dus dat deden we.

Daarna naar een grote zwarte gesloten glijbaan waar je vanaf moest op een grote zwembad, eigenlijk een grote acht, voor twee personen. Fran voorop, ik achterop hem tussen mijn benen geklemd, zoef naar beneden de tunnel in. Alles zwart donker, helemaal schuin door de bocht alles pikzwart, gillen, een bocht de andere kant op, nog harder gillen, alles nog steeds pikdonker en hard dat het ging, hard...toen zagen we in de verte licht en werden we met grote vaart het zwembad in gespoten. 'O Fran dat was eng he' Hij keek een beetje moeilijk, net zoals hij keek toen hij voor het eerst in de botsauto's zat. 'Ja, eng'. 'Mama vindt het veel te eng die doen we niet meer hoor' 'Nee'

Maar er waren nog genoeg andere glijbanen die hij wel leuk vond. Waar je ook in een grote band vanaf moest en een hele hoge witte glijbaan waar we na elkaar af moesten en een badjuf hem een beetje moest helpen boven omdat ik eerst moest. Alles heel goed verzorgd daar. Veel badjuffen, bovenaan altijd een, onderaaan altijd een, en dan nog door het hele park verspreid, nee dat is top, alles heel goed gecontroleerd!

Om zes uur zei ik tegen Fran; 'zullen we maar gaan?', 'NEE' zei hij heel stellig, 'ik moet nog zwémmen' alsof hij niet al de hele dag in het water lag. Om zeven uur gaat het park dicht en vertrokken wij pas. Alle kindjes verweekt, óp en voldaan.

Adrian

We hadden een verjaardag gisteren. Van de kleine Adrian van Ana en Fede. Hij werd 1 jaar. De héle familie was er. En Fran en ik. Het was gezellig. Het is echt een Spaanse familie familie, altijd samen, maar ze wonen dan ook allemaal heel dicht bij elkaar. Er waren broodjes en chips met lekker iets te drinken. Er waren heel veel en heel grote cadeaus voor de kleine Adrian. Het neefje, de nichtjes en Fran speelden met Adrian en de cadeautjes.

We kregen taart (van 4 kg!!) met een kaarsje en we toostten met champagne. Er was een piñata. Dat is een zak die opgehangen wordt met een aantal linten eruit hangend. Ieder kindje houdt een lint vast en als het sein gegeven wordt mag daar aan getrokken worden. De zak scheurt open en dan valt de inhoud eruit op de grond en duiken alle kinderen erop. Snoepjes en kleine cadeautjes. Voor iedereen wat.

Er zat oa een bellenblaas in voor alle kinderen dus het werd me een bellenfeest!!

Vader Fede en moeder Ana zijn nogal voetbalfan. Moeders is voor Madrid en vaders voor Barcelona...Op een gegeven moment nam Fede Adrian mee om te verschonen. Kwam Adrian terug in een complete outfit van Barcelona!!!...Moeder Ana was niet blij, helemaal niet blij... en binnen een minuut of 5 was het shirt uit... want kleine Adrian had het véél te warm volgens moeder Ana...

Cabo de Gata

Cabo de Gata stond op 't plan. Eerst kwamen we een markt tegen. Niet zo groot, naast het strand. Jurkje gekocht, en een enkelbandje met belletjes eraan. Nu kun je me aan horen komen...

Daarna naar een strandje tussen de rotsen, een kleine baai. Broodjes mee en voor 's avonds een pan chili.

Af en toe kwam er een bootje voorbij. We zwommen, we vonden slakken en geen heremietkreeftjes. We lazen en aten en dronken.

Er kwam een meneer voorbij met een krab in zijn hand. Fran wilde hem graag zien en toen gaf hij hem aan Fran in een bakje. We keken er naar en lieten hem lopen over het strand tot hij uiteindelijk weer de zee in mocht.

Goed

Meteen na het werk richting Parque Natural Cabo de Gata, San Jose gisteren. Dát is nou waarom ik na bijna veertien jaar hier in Zuid Spanje nog steeds een doorlopend vakantie-gevoel heb. Zulke dingen. Tot half drie aan het werk. (nou ja werk, er was niet veel te doen) en verder de hele middag en avond met de billen in het zand, tussen de bergen/rotsen. Cactussen en Pitas.

Beetje door de golven springen als een dolfijn. Hout sprokkelen, vuurtje maken, kippepootjes erop, tinto de verano in het (Hema-)glaasje, hamburger en slaatje op het (Hema-)bordje.

Oma witgesmeerd met factor 50. Fran die komt vertellen dat hij een krab heeft gezien samen met Opa en daarbij zijn armen wijd houdt; 'Zó groot' en Opa lacht en verklapt dat ie wel een centimeter of vier was. Sappige koude watermeloen en kersen.

Fran met duikbrilletje en schepnet vissen vangen voor op het vuurtje. Bruine billetjes net boven het water uit terwijl hij door zijn brilletje naar beneden kijkt en vissen zoekt.  De zon die prikt. Likkoekies en chocolade rozijntjes..

De zon die langzaam achter de bergen zakt. Mooi licht. Nog een keer zwemmen. Fran afdouchen met flessewater voor het geval hij onderweg in slaap valt en daarna zo in bed gekieperd moet worden..

Op de terugweg de nevelige oranje rode lucht achter de bergen en een lekker ijsje..

vakantie

De afgelopen week waren in Pamplona de 'Encierres de Fermin', je weet wel, dat ze een heleboel stieren loslaten in de stad en dat er dan mensen meelopen, gewond raken etc etc... fun..(not)

Op zomerschool waren ze daar mee bezig geweest en met dat thema hadden ze een tekenwedstrijd gehouden. In twee groepen, tot 5 jaar en ouder dan 5 jaar. De tekeningen waren allemaal op de gang opgehangen en de ouders kregen een papier en moesten voor beide groepen een winnaar kiezen. Zonder te weten van wie welke tekening was. Ik zocht natuurlijk naar Fran z'n tekening, kijken of ik die herkende. Ik dacht van wel, en ik vond 'm ook mooi dus dat was de winnaar voor mij, in zijn groep.

Maandagochtend kregen ze de uitslag en Fran kwam thuis met een grote medaille, helemaal trots, hij was eerste geworden. En inderdaad, de tekening die ik had gekozen, was van hem.

Nu is hij bij Opa en Oma, die zijn weer aan t oppassen.

Vakantietijd. Zij zijn er maar druk mee! Ik ook trouwens...

De vogels van de baas krijgen een krop sla, een stuk oud brood, vogelvoer en vers water als ik uit het werk kom.

Om half acht s' morgens loop ik met de hond van vriendin over het strand. Dat is best even lekker al moet ik er wel wat eerder voor opstaan. 's middags en 's avonds weer een rondje. Haar vogel 'Pepe' een vers slaatje bla...

Nog anderhalve week dan gaan wij een paar dagen naar Cazorla!

warm

Het is erg warm. Dus we liggen voornamelijk in het water...

V. del Carmen

Drie uur heen, drie uur terug. Even naar Alicante Pa en ma van het vliegtuig gehaald. Ze zijn er weer. Goede reis gehad, nu uitrusten van alle emoties en het regelwerk van het overlijden van Oma.

Fran was helemaal opgewonden dat ze er weer waren. En hij was moe van drie dagen heel laat naar bed ivm kermis hier een straat verderop. Vindt ie geweldig. Vooral de botsauto's waar hij dit jaar voor het eerst in mocht. Had je zijn kop moeten zien hahaha. Maar ook de kersmis begint hier pas om half tien 's avonds....dus erg laat voor het jochie die normaal op een 'Nederlandse tijd' naar bed gaat.

Opa en Oma zijn even naar het strand want vandaag 'laten ze onze maagd uit' om het maar even oneerbiedig te zeggen. Wij hebben feest ter ere van de virgen del Carmen en die heeft met de zee te maken. Dus het standbeeld wat normaal in de kerk staat, zetten ze vandaag op een boot en dan varen ze een stukje op zee en dan wordt ze ingehaald met bloemen in Roquetas alwaar ze volgende week tijdens de feesten weer op een boot gezet wordt terug naar Aguadulce. En allerlei boten varen erachteraan. Eerst is er een openlucht mis in de haven en daarna gaan ze het water op. Op het strand wordt er op een paar plaatsen vuurwerk afgestoken als ze langs komt. Het is leuk om te zien. Maar Fran is van vermoeidheid ingestort en ligt op bed dus ik blijf thuis.

clown

Gisteren gingen zus en zwager weer richting huis. Jammer!

Ik draaide een wasje en maakte het bed op voor mijn ouders die zondag weer aankomen.

's Avonds gingen we naar het kindertheater aan het strand. Leuk. Vijf clowns, erg grappig, veel zang en dans. Fran vond het ook erg leuk. Hij lag pas om elf uur in bed maar was al in slaap voordat hij het kussen raakte. Vanavond is het weer van dezelfde theatergroep met een andere uitvoering een dorp verderop. Misschien misschien gaan we wel weer..

zon zee strand

Met de boot langs de kust van Roquetas/Aguadulce voeren we gisteren morgen. Ik had een extra dagje vrij genomen om met zus en zwager door te brengen. Fran ging ook lekker mee en niet naar de zomerschool. Er stond een behoorlijk windje en er waren golven. Maar wij hadden stevige magen....Het was lekker!

En daarna weer naar het strand, van Roquetas dit keer. Zondag waren we ook naar het strand geweest, met een barbeknoei bij het langzaam ondergaan van de zon. Heerlijk, geen kwallen, weinig wind, helemaal goed.

Maandag heb ik gewoon gewerkt en daarna met Fran naar het ziekenhuis om naar zijn voeten te laten kijken, hij krijgt nieuwe steunzooltjes, hij staat naar binnen met zijn voeten/enkels (platvoeten) en daarvoor moesten we daarna ook naar de 'steunzolen-maker' in Vicar. We waren de hele middag zoet.

Onderwijl kregen we het telefoontje dat Opa en Oma zondag weer terugkomen. Leuk!

Vandaag zijn we een beetje verbrand. Eerst de boot en toen het strand was blijkbaar toch een beetje veel. Fran viel op de terugweg naar huis als een blok in slaap. We moesten stoppen voor een zebrapad en daar stak een dun oud mager heertje de weg over, achter een kinderwagen. Ik zag meteen wie het was. Ik ken dat heertje van lang geleden (10 jaar of zo), een kennis van mijn oude baas. Hij zag en herkende, zwaaide en wees glunderend naar de kinderwagen. Helemaal de trotse overgrootvader. Mooi!

kwal

Het is gezellig. We hebben het naar de zin, we zijn al twee keer naar San Jose geweest, met de billen in het zand. Gisteren was er erg veel wind en werden we gezandstraald en vandaag waren er erg veel kwalletjes. Maar het was toch lekker hoor. Er was bovendien water naar een hoger gedeelte van het strand gespoeld en daar blijven staan, daar konden we ook lekker in poedelen zonder last te hebben van de kwalletjes.

Allemaal al lekker bruin ook!!

laatste reis

Zus en zwager zijn goed aangekomen. Bijna gelijk toen wij ook van t werk/uit school kwamen. Het was goed hen weer te zien. Gezellig. Vandaag gaan we naar San Jose. Zij gaan vooruit en wij komen als we klaar zijn met werken. Heb er zin in.

Vandaag (nu) wordt Oma begraven. We zijn er niet bij en dat voelt eigenlijk best gek, maar we denken wel aan haar. Ze heeft de laatste dagen in haar eigen huisje gelegen wat ze graag wilde, en in de jurk die ze graag aan wilde. Ze wordt daar vandaan vandaag naar de kerk daarna naar het kerkhof gereden. Er zullen best heel veel mensen zijn want we hebben een heel grote familie. Mijn pa wilde nog een film van Oma (deel 2, want hij heeft al eens een film over haar gemaakt) maken..is er niet meer van gekomen. Of misschien vandaag, dat weet ik niet. Haar laatste..

Op het werk heb ik geen bal te doen. Zomers zijn de kassen hier leeg. Voelt echt alsof je je tijd zit te verdoen. Maar goed. Vanmiddag weer. Dinsdag heb ik een dagje vrij genomen om met de fam te besteden.

kast

OK OK, de kast!

nieuw

Vanmiddag wordt de nieuwe kast gebracht, leuk!

Morgen komen zus en zwager, nog leuker!

Vanmiddag dus maar snel de nieuwe kast inruimen want het staat hier nu vol met dozen met boeken en spelletjes. De oude kast leek nog heel wat; door het gewicht van de boeken bleef hij rechtop staan, maar nu hij leeg is valt ie van ellende in elkaar. Richting vuil dus maar.

update: De nieuwe kast is mooi en reeds ingepakt. Het staat een stuk rustiger, alle zooi binnen de deurtjes..

Het culturele zomerprogramma is weer begonnen hier in de gemeente. Vanavond is er theater voor de kinderen maar Fran heeft het niet gehaald. 21.30 uur is ook wel erg laat om te beginnen vind ik hoor. Toen hij 's middags nog sliep ging het net maar nu hij 's morgens om negen uur al weer op de zomerschool is, is hij aan het eind vd middag gewoon op.

Oma 2

Laat nu de laatst-overgebleven Oma van Babacar ook overleden zijn. Ze ging naar bed 's avonds en is 's morgens niet meer wakker geworden. Mijn Oma wordt vrijdag begraven en zijn Oma wordt zaterdag begraven....

Oma

Zaterdag is Oma uiteindelijk wel geoperereerd (ze brak haar bovenbeen woensdag). Aan het eind van de middag hoorden wij dat de operatie geslaagd was maar dat Oma wel wat problemen met het hart had gehad. Ze mocht daarom nog niet naar zaal maar zou de nacht onder toezicht blijven.

Om half vijf vanmorgen werden we gebeld dat de familie opgeroepen werd want het ging helemaal niet goed. Met de ANWB een terugvlucht voor pa en ma geregeld. Oma heeft een hele boel kinderen en kleinkinderen, er zijn er de afgelopen dagen en vooral vanmorgen heel veel geweest. Oma was er heel rustig onder en ze was haar humor nog niet verloren en er is ook veel gelachen hoorden wij. Vanmorgen was ze heel ver weg, ze kon niet meer praten maar je kon merken dat ze nog wel hoorde wat er gezegd werd door de reactie.

Via de ANWB regelden we een terugvlucht voor mijn ouders. Vanaf Alicante was het snelste dus bracht ik ze vanmorgen met de auto weg (300 km). Ik was net op de terugweg, en pa en ma waren net door de douane maar nog niet in het vliegtuig toen we hoorden dat Oma heel rustig was overleden.

Drieennegentigeneenhalf het was goed zo.